Friday, October 3, 2014

Bab 35

Mencintaimu Mr.Photographer 

Lauk ayam masak merah, tempoyak goreng udang, sayur kailan masak tiram dan telur dadar menjadi santapan hidangan makan malam hari itu. Buah tembikai yang siap dipotong diletakkan dibahagian tepi meja. Aira hanya menurut bila tangannya ditarik oleh Jemy menuju ke meja makan. Sudah berantakan jiwanya tika ini, melihat hidangan yang siap tersedia di atas meja hatinya sudah tak keruan. Matanya dipejam kejap,  ibunya itu masih mengingati setiap kegemarannya.
            “Sara, Jemy makan dulu ya, lepas tu bolehlah rehat. Nak balik pun hujan lebat sangat tu.” Ujar Marlia, tangannya sibuk mencedok nasi kedalam pinggan, satu persatu pinggan yang telah diisi diletakkan dihadapan Jemy dan anak-anaknya.
            “Kita tidur sini ke?” soal Aira hairan. Wajah Jemy dipandang meminta kepastian.
            “Ya, hujan lebat sangat tu. Nak balik pun susah, lagipun dah lewat sangat ni.” Balas Jemy bersahaja.
            “Tapi saya..”
            “Case closed. Lapar..kita makan dulu ya.” Potong Jemy, tahu saja dengan kedegilan Aira, pasti ada saja alasannya nanti.
            “Jemy..”
            “Tak elok bergaduh depan rezeki, makan dulu.” Suara Akmal pula menyampuk. Aira menjeling sekilas ke arah Akmal, hisy..abang Akmal ni, dari dulu tak pernah nak sokong orang! Bentak Aira dalam hati.
            “Lauk ni semua kegemaran Sara, mama tahu Sara pasti suka.” Marlia menyendok ayam masak merah di pinggan anak gadisnya itu. Aira menyambut lantas tersenyum pahit. Terharu dengan layanan ibunya itu.
            “Jemy pun makan juga ya..” ajak Marlia.
            “Tak acilah mama ni, semua lauk kegemaran adik ni, lauk Mal tak ada ke?” usik Akmal, sengaja ingin melihat reaksi adiknya itu.
            “Aci tak aci, mama dah masak lauk kegemaran abang lima belas tahun. Adik cuma ada hari ni.” Balas Aira selamba.  Sayur kailan terus disendok sedikit kepinggan. Akmal, Marlia dan Jemy sudah saling berpandangan. Tak semena-mena mengalir airmata di wajah Marlia. Akhirnya itu anaknya itu bersuara seperti selalunya. Adakah ini satu petanda bahawa Aira sudah memaafkannya?
            “Makan ya nak, mulai hari ni mama akan masak selalu lauk kegemaran Sara.” Ujar Marlia penuh gembira. Aira hanya diam sambil menikmati masakan ibunya itu. Sudah lima belas tahun dia mengimpikannya.
            Jemy lantas tersenyum, segelas air turut disuakan pada Aira.
            “Esok ada shooting lagi ke Jemy?” soal Akmal memecah suasana.
            “Ada, pukul sepuluh. Tinggal sikit je lagi.”
            “Ambil gambar dekat butik Tiara?” Marlia pula menyampuk. Hatinya mula menyanyi lagu riang melihat anak perempuannya begitu berselera dengan masakannya.
            “Ya mak cik.” Balas Jemy sepatah.
            “Lain kali tak payah nak mak cik-mak cik dah, panggil mama pun tak pa. Biasakan diri, nanti dah kahwin tak susah” ujar Marlia tanpa berselindung, dia dapat melihat api cinta di antara Aira dengan jurugambar muda itu. Aira disebelah sudah tersedak mendengarnya, cepat Jemy menyua air pada Aira. Dia sendiri pun terkejut dengan permintaan ibu Aira yang tiba-tiba tu, nasib baik juga dia tidak tersedak.
                                                *******************
AIRA kaku di tepi katil. Bilik yang didakwa sebagai miliknya dipandang sepi, warna dan hiasan dalam bilik itu menepati citarasanya. Ternyata mama tak pernah melupakannya. Dia berjalan menuju ke longgokan hadiah yang terletak di sudut bilik tersebut, kotak hadiah yang dibalut dengan pelbagai warna dan bentuk menarik perhatiannya. Airmatanya jatuh tiba-tiba melihat ucapan hari jadi yang tertulis di salah satu kad tersebut.
                                    Selamat Hari Jadi Sara. Mama always love you!
Aira terduduk, sudah terdengar esak tangisnya. Bertahun sudah dia menanggung rasa rindu, dan kini rasa itu seolah-olah terlerai satu persatu. Melihat betapa sedihnya wajah ibu, membuatkan hatinya berbelah bagi.
            “Sara..” panggil Marlia yang tiba-tiba muncul di muka pintu. Aira sepintas menoleh lalu menerpa mendakap tubuh ibunya itu.
            “Maafkan Sara ma, maafkan Sara..” Aira menangis semahunya di bahu Marlia, segala rasa rindu ditumpahkan di situ. Betapa selama tempoh lima belas tahun dia rindu untuk mendakap tubuh insan bergelar ibu itu.
            “Mama yang patut minta maaf, mama tinggalkan Sara..” Marlia sudah hanyut dibawa arus perasaan. Semakin erat tubuh anaknya didakap. Dia juga turut merinduinya.
            “Sara rindukan mama..”
            “Mama tahu, mama pun rindukan Sara..” lantas pelukkan dileraikan, dahi itu terus dikucup lembut.
            Jemy dan Akmal sudah muncul di muka pintu. Kedua-dua tersenyum bahagia melihat kedua beranak itu yang sudah berpelukkan.
            “Abang tak ada ke?” giliran Akmal menyampuk, tangannya sudah didepangkan. Aira menyeka airmatanya, terus dia mendakap tubuh abangnya itu.
            “Abang rindu dengan adik tau..” ujar Akmal, rambut hitam Sara dibelai lembut.
            “Adik pun rindu sangat dengan abang..” Sempat Aira memandang Jemy yang berdiri dibelakang abangnya itu. Mulutnya sempat mengucapkan terima kasih pada lelaki itu, lelaki itu yang telah menyatukan mereka kembali. Jemy hanya mengenyitkan matanya lantas tersenyum, dia gembira melihat bibir itu tersenyum bahagia.
            “Jemy..” panggil Marlia bila menyedari Jemy mula beredar dari situ.
            “Ya?” Jemy mematikan langkahnya, wajah tiga beranak itu kembali dipandang.
            “Mama nak ucapkan terima kasih sebab bawa Sara ke mari. Mama sangat menghargainya.” Tergamam Jemy dengan bahasa yang digunakan Marlia, tak kurang juga Aira dan Akmal. Masing-masing saling berpandangan.
            “Mama, apa pulak berbahasa macam tu..” Aira mula tersipu malu. Hisy mama ni..boleh pulak berbahasa begitu dengan Jemy. Aira tidak berani menatap pandangan Jemy, sudahlah pagi tadi tanpa segan silunya dia mengajak Jemy berkahwin. Malunya!
            “Tak pa mak cik, pekara kecik je..” Ujar Jemy sekadar berbasa basi. Malu jugak diperlakukan begitu.
            “Apa pulak mak cik. Mama aku dah bagi green light panggil mama, maknanya dah ada restulah tu..” Akmal sengaja mengusik. Muka Aira sudah membahang.
            “Abang!” jerit Aira, ringan saja tangannya memukul bahu Akmal.
            “Salah ke? Kan tak lama lagi adik abang ni nak jadi isteri photographer.” Makin rancak Akmal mengusik. Jemy sudah memalingkan mukanya ke arah lain. Tak pasal-pasal dia jadi bahan usikan hari ni.
            “Pandai je abang ni kan, mama tengoklah abang ni.” Adu Aira.
            “Dahlah Akmal, kamu berdua ni memang tak boleh berjumpa langsung.” Marlia hanya tersenyum senang melihat gelagat anaknya. Akmal memang begitu, sejak dulu suka mengusik adiknya, si anak perempuannya ni pula memang tak boleh diusik langsung, manja sangat!
            “Jemy, mulai hari ni panggil je mak cik mama. Lagipun kalau bukan kerana Jemy entah sampai bila mama dapat jumpa anak kesayangan mama ni, mama berhutang budi dengan Jemy.” Sambung Marlia penuh ikhlas. Berubah air muka Jemy, wanita di hadapannya ini membahasakan dirinya mama. Mama? Sudah lama dia mengidamkan panggilan itu.
            Jemy lantas mengangguk, berbesar hati dia menerimanya. Pandangannya diarahkan ke arah Aira yang juga memandang ke arahnya, Jemy lantas tersenyum lalu mengucapkan terima kasih pada gadis itu, walaupun tanpa suara, gadis itu memahaminya.
                                                            *************
“AKU dah bagitahu kau, aku haramkan mulut kau panggil aku ibu!”
Jemy menghembuskan nafas beratnya, entah kenapa kata-kata itu masih terngiang-ngiang di telinganya, Apalagi dayanya untuk menagih kasih dari ibu kandungnya itu? Dan hari ini hatinya seolah-olah terawat, Marlia ibu kepada kekasih hatinya itu membahasakan dirinya sebagai mama, sejuk hati mendengarnya. Sudah lama dia mengimpikan untuk memanggil nama itu.
            Angin malam berhembus tenang. Jemy masih merenung butiran bintang di dada langit, indah sungguh ciptaan yang esa. Sungguh mendamaikan. Bibir Jemy lantas menguntum senyum bila terasa matanya ditutup dari belakang, tahu akan gerangan si nakal, tiba-tiba Jemy mendapat satu idea untuk mengusik.
            “Emily?” teka Jemy. Berkerut dari Aira, boleh pula masa masa ni tersebut nama model gedik tahap gaban tu.
            “No!” balas Aira ringkas, nada suara sedikit dikasarkan.
            “Mimi?” giat Jemy lagi. Dia boleh membayangkan wajah mencuka Aira sekarang.
            “Salah..” Aira sudah mengekek ketawa. Teringat peristiwa semasa pertunjukkan feshen dulu, teruk juga Jemy diusiknya.
            “Kalau bukan, ini mesti the most beautiful model..Aira.” balas Jemy, tangan Aira sudah digenggamnya, tubuhnya terus dipalingkan menghadap gadis itu. Sebuah senyuman diberikan buat gadis yang semakin terpahat teguh di hatinya itu.
            Aira sudah tersipu malu, Jemy jarang sekali memujinya. Lelaki itu lebih bersikap serius dan bercakap ikut sedap mulut je, semuanya menyakitkan hati. Aira lantas menggeleng, dia lebih gemar Jemy memanggilnya Sara, nama kegemarannya.
            “Bukan Aira? Kalau macam tu, awak adalah Sara..gadis yang paling Jemy cinta..” bisik Jemy rapat ditelinga Aira. Entah kenapa berdebar hebat hati Aira tika ini, bisikkan Jemy sungguh mengasyikkan, perasaannya turut terbuai.
            “I love you so much, Sara..” bisik Jemy lagi, dan kini pandangan matanya tertumpu penuh pada anak mata kekasihnya itu.
            “Err..kenapa awak ti..” Aira semakin hilang kata.
            “I really love you. Terima kasih sebab hadir dalam hidup saya, dan memberikan saya segala-galanya.” Sambung Jemy, wajah Aira yang merona merah dipandang penuh bahagia. Genggaman tangannya dieratkan.
            “Kenapa? Saya tak bagi apa-apa pun.”
            “Tak Sara, awak bagi saya segala-galanya. Saya tak punya apa-apa selain kamera saya tu. Bila awak hadir, awak berikan cinta dan perasaan sayang yang tak pernah saya dapat selama ni, dan hari ni..awak beri saya seorang ibu, seseorang yang begitu saya inginkan. Saya tak punya apa-apa untuk saya beri pada awak, selain cinta dan kesetiaan yang tiada penghujungnya untuk awak, Sara.” Terkedu Aira dengan kata-kata Jemy, kenapa lelaki ini bersikap begini? Apa yang menyentuh hati lelaki itu? Yang pasti hatinya tersentuh mendengarnya, benar-benar tersentuh, begitu sekali Jemy menghargai dirinya.
            “You're making me cry..” ujar Aira, lengan Jemy ditepuk perlahan. Airmata yang kian mengalir diseka dengan belakang tangannya.
            “Sorry..” balas Jemy sambil tersenyum, tangannya terus menyeka airmata Aira.
            “Sorry, but I love you..” sambung Jemy lagi lalu ketawa, seronok rasanya melihat muka Aira yang kemerahan menahan malu. Aira turut tersenyum.
            “Terima kasih sebab temukan saya dengan mama dan Abang Akmal.” Ujar Aira.
            “Kasih diterima.” Usik Jemy lagi.
            “Mana awak kenal Abang Akmal?” soal Aira, sebenarnya itu yang bermain-main difikirannya dari tadi.
            “Dari Tiara.” Jawab Jemy ringkas.
            “Tiara? Perempuan petang tadi tu ke?” Aira mula curiga. Perasaannya mula berbaur cemburu, dari petang tadi dia menahan.
            “Ya, kenapa?”
            “Awak tak cakap pun awak ada model nama Tiara..” duga Aira.
            “Kan dah bagitahu petang tadi, She’s not a model.”
            “Siapa dia?”
            “Dia Tiaralah, siapa lagi?” Jemy sengaja menyakat Aira, seronok pula sekali sekala menegenakan gadis tu.
            “Jemy! I'm serius. Who is she?” tanya Aira, membahang hatinya bila lelaki itu sengaja memutar belitkan soalannya.
            “Okay, janganlah marah! Awak ni cubalah belajar sabar sikit.”
            “Who is she?” tanya Aira lagi, kali ini lebih tegas, suaranya juga sudah naik senada.
            “Cemburu ke?” Jemy sudah ketawa. Aira mendengus geram, hisy! Dia ni, saja nak sakitkan hati aku. Baru tadi buat aku tersentuh, sekarang buat lagi perangai sengal tahap gaban dia tu. Malas memperdulikan Jemy, Aira meleraikan tangannya dari genggaman lelaki itu, tak kira..nak merajuk jugak dengan mamat sengal ni!
            “Eh, nak pergi mana ni?” soal Jemy. Muka mencuka Aira dipandang.
            “Nak tidur!” jawab Aira kasar.
            “Okay, dream of me. Love you.”

            “Tak ingin saya, awak suruhlah si Tiara tu mimpikan awak!” Aira terus berlalu meninggalkan Jemy yang sudah tersenyum sumbing.

6 comments:

  1. Tq dear sbb sudi baca dan komen. :)

    ReplyDelete
  2. Baru hari ni start baca..
    X sangka best..sgt
    x sabar nk tau what happen 4 next n3.. ;)

    ReplyDelete
  3. Terima kasih atas komen, insyallah saya akan up lagi n3 dari masa ke semasa. terima kasih byk2 :)

    ReplyDelete
  4. best sgt cta nie...trbaik emma Mariam...

    ReplyDelete