Wednesday, November 18, 2015

Pandu Arah Ke Hati(Bab 13)

Bab 13

AWAL pagi lagi Ariq sudah tercongok di hadapan banglo Tan Sri Arman. Bila dia sampai, Hafiya pula masih sibuk bersiap. Lambat bangun katanya. Sementara menunggu Hafiya bersiap, Ariq sempat menjamah sedikit sarapan yang disiapkan oleh Mak Mah. Itu pun setelah didesak oleh Mak Mah.
“Hmm, sedap Mak Mah masak,” puji Ariq sambil menyua nasi goreng kerang ke dalam mulutnya.
Masakan Mak Mah memang sedap. Mungkin kerana pengalamannya yang sudah bertahun-tahun kerja di banglo tersebut.
“Biasa saja, Ariq. Umi ni masih belajar lagi memasak hingga sekarang,” ujar Mak Mah merendah diri.
“Tapi, memang sedap Mak Mah. Lebih-lebih lagi nasi goreng ni.”
Mak Mah senyum. “Kalau Ariq nak tahu. Nasi goreng kerang ni kegemaran Hafiya tahu.”
“Oh, yakah? Ingatkan dia cuma pandai makan makanan barat.”
“Eh, Ariq jangan tak tahu. Si Hafiya tu minat juga makanan kampung. Kalau dia jumpa gulai ayam, memang tak pandang kiri kanan dah.”
Ariq angguk. Oh, suka makanan kampung rupanya. Nampak saja rambutnya keperangan.
“Selamat pagi, Tan Sri.” Mak Mah tunduk hormat menegur majikannya yang baru sahaja muncul di muka pintu.
Ariq berpaling ke arah Tan Sri Arman yang masih mengenakan tongkat untuk bergerak.
“Tuk, selamat pagi, tuk.” Ariq bangun dan membantu Tan Sri Arman untuk duduk.
Berseri wajah Tan Sri Arman menyambut kedatangan bakal cucu menantunya itu. Huluran kopi O panas yang dibancuh oleh Mak Mah terus dihirup perlahan. Memang sejak dulu Tan Sri Arman amat menggemari kopi O. Kebiasaannya Mak Mah akan menyediakan khas kopi O panas hanya untuk Tan Sri Arman, kerana anak cucu Tan Sri Arman memang kurang minum kopi.
“Hafiya tak siap lagi ke?” soal Tan Sri Arman.
“Sekejap lagilah tu, atuk. Ariq tak kisah. Boleh saja tunggu.” Ariq turut sama menghirup minuman panasnya.
“Perempuan, Ariq. Memang lama kalau bersiap. Buat itulah, buat inilah,” bebel Tan Sri Arman lagi.
Ariq hanya senyum. Memang itulah kenyataannya. Dia bukan tidak ada ibu dan adik-beradik perempuan. Adiknya si Anis itu, kalau bersiap memang sejam. Alih-alih, sama saja jadinya.
“Pukul berapa nak berangkat ni?”
“Dalam pukul 9.00 macam tulah, atuk.”
Tan Sri Arman angguk.
“Baguslah tu, Ariq. Kenalkan Hafiya dengan keluarga Ariq di sana. Tak adalah kekok nanti. Lagipun, Ariq dengan Hafiya dah nak kahwin. Biar Hafiya biasa sikit dengan keluarga Ariq.”
“Memang itu pun tujuan Ariq, tuk. Saudara-mara Ariq memang nak sangat berkenalan dengan Hafiya. Masa bertunang hari tu, tak ramai yang ikut,” jelas Ariq lagi. Ibunya juga yang memintanya untuk membawa Hafiya balik ke kampung. Boleh kenal cara hidup kampung.
“Bagus tu. Pandai-pandailah kamu berurusan dengan si Fiya tu. Dia tu degil sangat.”
“Ehem! Fiya dengar orang mengata Fiya saja ni.” Hafiya tiba-tiba muncul entah dari mana.
Serentak Tan Sri Armand dan Ariq menoleh. Hafiya sudah siap dengan mengenakan baju kurung cotton berwarna hijau putih. Tersenyum Tan Sri Arman memandang cucunya yang berpakaian sopan tersebut. Memang susah untuk melihat Hafiya mengenakan baju kurung jika bukan ke majlis formal.
Ariq pula diam. Namun, hatinya terusik melihat kecantikan Hafiya saat itu.
“Pandang Fiya macam tu, kenapa? Fiya lapar ni. Nak makan dulu.” Hafiya mengambil tempat di sebelah Tan Sri Arman. Beg tangan diletakkan di kerusi sebelah kanan.
“Cucu atuk ni nampak cantik sangat bila sesekali guna baju kurung macam ni.” Tan Sri Arman mula memuji. Kemerahan muka Hafiya dibuatnya. Lebih-lebih lagi bila dipuji di depan Ariq.
“Pandai saja atuk ni.”
“Betullah. Tak percaya tanya Ariq. Betul tak Ariq?” Giliran Ariq pula yang disoal.
Mati kata dibuatnya. Takkan nak memuji Hafiya depan-depan? Jatuh air mukanya nanti!
“Tuk, dahlah tu. Kami nak cepat ni. Nanti lambat pula sampai kampung Ariq. Kan Ariq, kan?” Hafiya menukar topik. Cepat dia menghirup teh susu dan sekeping roti terus digigit.
“Jom, Ariq. Lambat dah ni.” Hafiya pula yang terkocoh-kocoh. Beg tangan di sebelahnya dicapai. Cepat dia menyalami tangan datuknya dan terus berlalu menuju ke muka pintu. Malu pula bila disakat oleh datuknya di depan Ariq.
Tan Sri Arman dan Ariq hanya mampu tersenyum.
“Kami pergi dulu, tuk,” ujar Ariq sambil turut menyalami tangan Tan Sri Arman.
“Ya, hati-hati memandu,” pesan Tan Sri Arman.
Ariq terus melangkah keluar dari banglo. Dari jauh lagi dia melihat Hafiya sudah berdiri di hadapan kereta Nissan Skylinenya. Menggeleng Ariq. Memang degil! desis Ariq geram.
“Kali ni naik kereta saya, ya? Sebab kita nak jalan jauh. Kereta awak tu...”
“Aku dah ulang-alik dari Terengganu ke KL ni banyak kali. Setakat ni, alhamdulillah. Sampai saja aku.”
Hafiya buat muka marah. Ariq memang tidak pernah menurut kata-katanya. Ada sahaja bantahan sekiranya dia memberi cadangan. Hafiya merengus geram menunjukkan protes.
“Boleh tak, jangan rosakkan mood saya yang tengah baik ni? Saya ikut awak balik kampung awak pun dah kira baik tahu.” Hafiya bercekak pinggang. Mencerlung memarahi Ariq.
Tersenyum Ariq sambil berpeluk tubuh. Kata Tan Sri Arman, harus bersabar meladeni perangai degil Hafiya. Yang penting jangan terus melenting. Ariq tahu benar dengan perangai orang yang degil begini. Lawannya hanyalah diam. Harus bijak untuk menundukkan kedegilan itu. “Kereta Kancil aku tu, aku dah baiki air-cond dan cermin tingkapnya. Selamat dan selesa dipakai.”
Hafiya mendengus. Dia dah agak, Ariq akan membangkang kehendaknya. “Bukan soal tu. Saya cuma nak guna kereta saya saja. Salah ke?”
Hafiya enggan berganjak bila Ariq mula bergerak menuju ke kereta Kancilnya. Bonet belakang dibuka. Beberapa bungkus barang yang diberi oleh Mak Mah dimasukkan ke dalam bonet tersebut.
“Hafiya, kereta ni aku dah isi minyak penuh-penuh dah. Senang. Tak payah singgah mana-mana stesen minyak untuk isi minyak,” balas Ariq tanpa memperdulikan wajah Hafiya yang mencuka. Bila dia menghulur tangan untuk membantu Hafiya membawa beg berisi pakaian ke dalam kereta Kancilnya, Hafiya enggan dan hanya buat muka bersahaja.
“Habis tu, awak ingat kereta saya ni tak ada minyaklah?!”
“Hafiya, kenapa melenting tak tentu pasal ni? Dari dalam atuk dengar suara Fiya.”
Hafiya terus mengunci mulutnya. Namun, wajahnya masih masam mencuka.
“Atuk ingatkan dah bertolak. Kenapa ni? Ada apa-apa masalah ke?” tanya Tan Sri Arman. Melihat daripada riak wajah cucunya itu, tahulah dia yang Hafiya memang buat perangai. Wajah Ariq pula hanya tenang melayan sikap Hafiya yang degil.
“Ariq ni tuk. Fiya ajak naik kereta Fiya. Dia tak nak pula,” adu Hafiya.
Tan Sri Arman memandang wajah Ariq yang hanya tersenyum. Alahai, kasihan pula dia melihat Ariq. “Kenapa tak boleh naik kereta Ariq saja, Fiya?”
“Tuk, naik kereta Fiya selesa lagi.”
“Semua kereta sama saja. Jangan nak cerewet sangat. Ariq dah masukkan semua barang-barang dalam kereta tu. Naik sajalah. Cepat bertolak, cepat sampai nanti.”
“Atuk!”
Tan Sri Arman merapati cucunya. Bahu Hafiya dipaut dan dibawa menuju ke kereta Kancil Ariq yang sudah dihidupkan enjinnya.
“Hati-hati memandu, Ariq,” pesan Tan Sri Arman setelah Hafiya dan Ariq mula duduk di dalam kereta.
“Ya. Jangan risau, tuk. Ariq kan pemandu lori.” Sempat lagi Ariq bergurau.
“Eleh, lori dengan kereta awak ni mana sama!” kata Hafiya sinis. Sempat dia menjeling ke arah Ariq yang tersenyum memandangnya. Seronoklah tu kerana Tan Sri Arman menyebelahinya.

DALAM perjalanan Ariq dan Hafiya tidak banyak berbual. Ariq pula tidak berani memulakan perbualan memandangkan Hafiya hanya diam dari tadi. Mata Hafiya tika itu hanya tertumpu pada permandangan yang dilewati sepanjang perjalanan ke Terengganu. Sempat lagi Ariq mencuri pandang cincin yang dibelinya, terletak kemas di jari manis Hafiya. Tersenyum sendiri Ariq dibuatnya.
Siapa sangka, gadis yang garang dan sombong ini sudah bergelar tunangnya. Dan, tidak lama lagi akan bergelar isterinya. Sejujurnya, Ariq sendiri tidak tahu untuk menggambarkan perasaannya tika ini. Hendak dikatakan dia bahagia, namun pertunangan yang tiba-tiba ini membuatkan dirinya sendiri keliru. Lebih-lebih lagi bila melihat Hafiya seolah-olah terseksa dengan hubungan mereka ini.
“Ehem!” Ariq berdeham tiba-tiba. Rasa kekok pula bila perjalanan yang panjang ini hanya diisi dengan bunyi DJ radio yang berceloteh dari tadi. Ariq pun sudah naik bosan mendengarnya.
Hafiya diam. Masih tidak menunjukkan sebarang reaksi.
“Ehem!” Ariq berdeham lagi. Kali ini lebih kuat dari tadi.
Hafiya menoleh sedikit. Namun, selepas itu mengalih semula pandangannya ke luar cermin kereta.
“Awak nak apa?” soal Hafiya perlahan.
“Kau lapar ke? Kita boleh singgah mana-mana nanti,” tanya Ariq. Cuba untuk berbual mesra.
“Awak lupa ke yang kita dah sarapan dekat rumah tadi? Atau, awak masih lapar? Cakap sajalah, jangan nak kaitkan saya.”
“Aku dah kenyang.”
“Saya pun. So, awak memandu saja. Jangan bercakap masa memandu. Kata pemandu berhemah.”
Sindiran Hafiya membuatkan Ariq ketawa besar.
“Gila!” sambung Hafiya, terus dia berpaling daripada Ariq yang masih galak ketawakannya.
“Kau ni kadang-kadang memang lawak, kan?”
“Apa yang lawaknya? Awak tu yang tak betul. Tak ada angin, tak ada ribut. Tiba-tiba ketawa.” Hafiya menjeling Ariq tajam.
Perjalanan ke Terengganu terasa sangat jauh bila ditemani oleh Ariq. Tidak sampai setengah jam dia berada di dalam kereta Kancil Ariq. Namun, panjangnya terasa berjam-jam.
“Cuba tengok cermin depan tu. Ada sesuatu yang melekat di gigi kau,” ujar Ariq sambil masih diringi tawa.
Hafiya kerut dahi. Berubah air mukanya.
“Jangan nak tipu sayalah!” balas Hafiya, namun dia mula rasa tidak selesa. Bagaimana kalau betul-betul ada sesuatu yang melekat di giginya? Kalau dia lihat cermin sekarang, sudah tentu Ariq akan lebih mengetawakannya.
“Betullah. Jangan tengok kalau kau tak percaya.” Sambil menukar gear, Ariq menyambung lagi. Stereng kereta dipusing. Kereta Kancil kecilnya dibelok ke kiri.
Kesempatan itu Hafiya gunakan untuk mencapai bedak kompak dari beg tangannya. Tanpa mempedulikan Ariq, bedak kompaknya dibuka. Terus dia melihat giginya pada cermin.
“Tak ada pun!” jerit Hafiya tiba-tiba. Kepalanya digerakkan ke kiri dan ke kanan. Habis pelosok giginya ditilik. Namun, tiada tanda giginya terlekat sesuatu.
“Tak ada? Cuba tengok betul-betul,” balas Ariq.
“Dah memang tak ada. Awak ni nak kenakan saya ke?” Hafiya mula naik angin.
Ariq senyum. “Oh, tak adalah ya? Ingatkan ada, sebab dari tadi kau senyap saja. Cakap pun tak nak.”
Hafiya senyap. Bedak kompaknya dilempar kasar ke dalam beg tangannya. Ariq mengenakannya rupanya!
“Erk, marah ke?”
“Eh, taklah. Happy sangat kena dengan awak.” Hafiya melemparkan senyum tidak ikhlas. Kalau ikutkan hati, mahu saja dia mencekik Ariq tika ini. Tidak pasal-pasal dia malu di depan lelaki itu.
“Gurau saja pun. Tak elok muka masam nak jumpa keluarga mertua tahu.”
“Ariq, awak diam boleh tak?” Hafiya menyergah tiba-tiba dengan nada yang tegas.
Ariq diam. Wajah Hafiya dikerling seketika. Berubah juga muka Ariq saat itu. Namun, tidak lama selepas itu Ariq cuba mengukir senyuman.
“Kalau kau penat. Kau rehatlah. Bila dah sampai, aku bagi tahu,” ujar Ariq perlahan.
Hafiya memandang Ariq sekejap. Ada rasa bersalah yang bertandang di hatinya. Namun, cepat-cepat dia tepis jauh. Bila melihat Ariq senyap dan hanya menumpukan perhatian pada pemanduan, Hafiya memandang jauh ke tingkap, meladeni perasaannya.

SETELAH beberapa jam menempuh perjalanan yang sibuk Ariq dan Hafiya sampai ke tempat yang dituju. Dari jauh Hafiya dapat melihat rumah kayu tradisional yang tersergam cantik di tengah-tengah sawah. Tergamam seketika Hafiya dibuatnya. Belum pernah lagi dia merasai suasana kampung yang tenang begini.
Sebaik saja Hafiya turun dari kereta. Angin sawah mula bertiup lembut. Hafiya memejam matanya mengamati permandangan yang indah itu.
“Mak ngah!”
Hafiya terkejut. Kakinya terasa dipeluk oleh seseorang. Segera Hafiya membuka matanya. Bulat matanya menjamah seorang budak perempuan yang cantik dan berambut kerinting. Tersenyum Hafiya dibuatnya.
“Mimi.” Ariq menegur dari belakang.
Hafiya tunduk. Rambut Mimi dielus lembut.
“Hai, Mimi... Cantiknya rambut,” puji Hafiya. Mimi terus dipeluk erat. Melekat jari kecil itu di bahu Hafiya.
“Dah sampai pun orang jauh. Ibu, ni ha, anak bujang ibu dah sampai ni,” laung Aisyah, kakak sulung Ariq. Aisyah mendekati anaknya yang nombor tiga itu.
Hafiya turut menyalami insan yang dipanggil kak long oleh Ariq itu. Aisyah seorang ibu beranak tiga. Patutlah wajah Mimi cantik. Rupanya Aisyah sendiri cantik orangnya.
“Ibu, abah mana, kak long?” soal Ariq setelah tidak melihat kelibat orang tuanya.
“Ibu ada saja di dapur tu. Sibuk siapkan makan tengah hari untuk angah dan bakal bini angah ni. Siapa namanya hari tu, ngah? Lupa pula kak long.”
“Hafiya kak long. Panggil saja Fiya.” Hafiya cepat memperkenalkan dirinya.
“Oh, Fiya. Ibu tu Fiya, bukannya Fiya yang dia bagi tahu hari tu. Piya katanya. Hairan kak long.”
Hafiya dan Ariq ketawa. Piya? Macam nama Hindustan pula, desis Hafiya.
“Mari masuk. Ibu dah tunggu tu. Abah ke kebun belakang tu, ngah. Ambil pisang, dia suruh ibu buat pengat pisang petang nanti,” ujar Aisyah, bersahaja mencapai tangan Hafiya yang kelihatan malu-malu itu. Cantik benar bakal isteri angah, berbudi bahasa orangnya. Sempat Aisyah memuji dalam diam.
“Masuk, Fiya. Kak long ke dapur sekejap siapkan air.”
Hafiya angguk. Ariq terus ke bilik dengan membawa beg berisi pakaian.
“Kau duduklah dulu dengan kak long. Aku nak ke belakang tengok abah,” ujar Ariq kepada Hafiya.
Langkah Hafiya terhenti di hadapan pintu. Sekali lagi dia terpegun dengan hiasan dalaman rumah kampung keluarga Ariq. Memang penuh ciri-ciri kekampungan seperti yang dia bayangkan. Tingkap kayu dua daun mengelilingi setiap pelosok rumah. Kerusi kayu pula kelihatan cantik bila dihias di ruang tamu. Dari tingkap kayu tersebut, dapat dilihat dengan jelas permandangan sawah padi yang menghijau.
“Duduk, Fiya. Kak long buatkan air.”
“Eh, tak apa, kak long. Fiya boleh ambil sendiri. Boleh jumpa ibu sekali.” Hafiya terus membuntuti langkah Aisyah yang menuju ke dapur di tingkat bawah.
Rumah tersebut bukanlah rumah dua tingkat, cuma bahagian dapur dipisahkan dengan tiga anak tangga. Sampai saja di dapur, hidung Hafiya sudah menangkap bau gulai yang membangkit selera makannya.
“Ibu, dengar tak kak long panggil tadi? Ni ha, bakal menantu ibu datang ni.”
Aminah terus menoleh memandang Aisyah dan Hafiya yang berada di belakangnya. Tersenyum gembira Aminah melihat Hafiya di hadapannya.
Tanpa menunggu, Hafiya terus tunduk menyalami tangan bakal ibu mertuanya itu. Sekali lagi wajah itu dapat mengembalikan rasa rindu Hafiya kepada arwah ibunya. Tanpa sedar Hafiya mula menangis, bila terasa badannya dipeluk erat oleh Aminah.
“Eh, kenapa menangis ni?” tanya Aminah hairan.
“Fiya rindukan arwah mummy Fiya,” jawab Hafiya tanpa berselindung.
Aminah senyum. Air mata Hafiya terus diseka.
“Mulai hari ni, ibulah mama Fiya. Jangan menangis, ya. Kalau rasa rindu tu, jumpa saja ibu,” ujar Aminah ikhlas. Kasihan pula dia melihat Hafiya yang begitu dahagakan kasih sayang seorang ibu.
“Alahai, manjanya dia. Dah, jangan nangis. Ni, ibu ada buat gulai ayam untuk Fiya. Angah kata Fiya suka gulai ayam.”
Berkerut dahi Hafiya mendengarnya. Mana Ariq tahu yang dia sukakan gulai ayam?
“Maaflah, susahkan ibu saja,” ujar Hafiya.
“Apa pula susahnya? Tak susahlah, setakat gulai ayam ni,” balas Aminah lagi. Sempat dia mengacau sedikit gulai ayam di kuali. “Kalau Fiya nak tahu, semalam angah call ibu tahu. Suruh ibu buat gulai ayam untuk Fiya. Lewat malam pula tu.”
Hafiya hanya tersenyum. Namun, hatinya mula berlagu rancak. Betulkah Ariq begitu memikirkan tentangnya?
“Sayang sangatlah tu dengan Fiya,” sambung Aisyah lagi dengan tersengih-sengih.
Dialah orang yang paling gembira bila Ariq memberitahu yang dia bakal berkahwin. Bukan apa, dia bimbang adiknya itu akan mendapat gelaran bujang terlajak. Ariq itu, bukan tidak ada yang berkenan. Cuma terlampau memilih sangat! Mungkin saja jodohnya kuat dengan gadis cantik di hadapannya ini.
“Kak long ni Fiya, banyak sangat benda nak tanya dengan Fiya ni. Nak tanya tentang perkahwinan. Semua sekalilah! Ni, lagi satu. Angah bagi tahu dia kenal Hafiya Fiya baru sekejap, tapi dah namanya jatuh cinta pandang pertama, dia terus ajak Fiya kahwin. Dan Fiya pun terus setuju. Romantiklah, Fiya. Seronok kak long dengar. Nak harapkan abang long kamu, memang sampai ke sudah tak merasa romantik macam tu.” Rancak sungguh Aisyah bercerita.
“Aisyah, dari tadi ibu tengok kamu menempel dengan Piya tu. Cubalah bagi dia rehat sekejap. Anak bongsu kamu tu mana? Dari tadi mak tak jumpa.”
Aisyah dan Hafiya sama-sama ketawa,
“Ibu, bukan Piyalah. Tapi Fiya. F.I.Y.A. Fiya...”
“Alah, samalah tu. Asal ada bunyi saja.”
Aisyah menggeleng. Tak guna bertegang urat dengan ibunya itu. Memang tak mahu kalah!
“Yalah, ibu. Piya pun Piyalah.” Aisyah menggamit sedikit Hafiya yang turut sama ketawa.
“Piya, pergi rehat sana. Dalam bilik angah tu. Sekejap lagi, ibu panggil makan.”
“Betul tu, Piya. Pergi rehat sana,” Aisyah pula mengajuk kata-kata ibunya.
Hafiya senyum. Bahagianya keluarga Ariq. Dalam diam Hafiya diterpa cemburu. Dia hanya punya datuk untuk berkongsi rasa. Hafirda dan mak su pula semakin menjauhkan diri bila dia setuju dengan rancangan Tan Sri Arman untuk berkahwin dengan Ariq. Hubungannya dengan keluarga tidak seperti keluarga Ariq.
“Ibu, kak long!” Satu suara menjerit tiba-tiba dari arah depan.
Terkejut Hafiya, Aisyah dan Aminah.
“Ibu, mana kak ngah?!” Seorang gadis bertudung tiba-tiba muncul di muka pintu dapur.
Ketawa sakan Aisyah dibuatnya. Itu adik bongsu mereka. Anis namanya. Budaknya memang kelam-kabut begitu.
“Allahuakbar. Anis, kamu tu anak dara. Jangan menjerit macam tu. Nanti tak ada seorang pun yang nak dengan kamu,” bebel Aminah.
“Kak ngah mana, bu?” soal Anis lagi, tidak memperdulikan bebelan ibunya.
“Itu. Inilah kak ngah kamu. Sibuk memanjang saja,” ujar Aisyah.
Serentak itu, Anis terus berlari dan menghampiri Hafiya tiba-tiba. “Alahai, cantiknya bakal isteri abang ngah. Macam film star.”

Pipi Hafiya tiba-tiba dicubit oleh Anis. Terkejut Hafiya dibuatnya. Adik Ariq yang seorang ini, terlebih ramah pula!

No comments:

Post a Comment