Friday, November 13, 2015

Pandu Arah Ke Hati (Bab 12)

Bab 12

DENGAN langkah perlahan, Hafiya merapati kubur arwah Nizam yang terletak tidak jauh dari bahu jalan. Hatinya yang kian sebak lantas mengundang deraian air mata di pipinya. Majlis risik sudah menjadi majlis pertunangan. Tidak sampai sebulan dia mengenali lelaki bernama Ariq yang kini sudah bergelar tunangannya. Ariq, si pemandu lori itu adalah tunangnya.
Biarpun sukar untuk Hafiya menerima hakikat yang berada di depan matanya kini, tetapi cincin bermata satu di jarinya membuktikan segalanya. Ibu Ariq sendiri yang menyarungkan cincin tersebut di jari manisnya.
Sampai saja dia hadapan kubur arwah Nizam, Hafiya bersimpuh. Rumput hijau yang mula tumbuh dicabut. Batu nisan disentuh. Tertera nama Nizam di atas batu tersebut. Bagaikan sebuah mimpi ngeri bila dia kehilangan Nizam dalam sekelip mata. Lalu cincin tunang yang melekat kemas di jari manisnya dipandang.
“Zam, hari ni hari pertunangan Fiya.” Hafiya tersenyum hambar. Namun digagahkan diri untuk meluahkan isi hatinya.
“Fiya akan berkahwin bulan depan. Dengan lelaki pilihan atuk. Dia yang selamatkan atuk. Atuk pun suka sangat dengan dia. Fiya terima dia sebagai suami Fiya demi atuk.” Air mata Hafiya tiba-tiba mengalir. Satu per satu episod kisahnya diceritakan kepada Nizam seolah-olah lelaki itu berada di hadapannya.
“Maafkan Fiya sebab terpaksa mungkir janji kita. Fiya terpaksa. Fiya kena teruskan hidup demi atuk. Fiya janji, takkan ada sesiapa yang akan gantikan tempat Zam di hati Fiya. Hanya akan ada Zam seorang di sini.” Hafiya menekan dadanya yang terasa sebak tiba-tiba. Air matanya semakin deras mengalir.
Kenangan dan janji-janji yang telah terpatri antara dia dan Nizam semakin menggoncang tembok ketabahannya. Jika dia tahu ini adalah takdir yang tertulis buatnya, mustahil dia akan membiarkan dirinya mencintai Nizam dan akhirnya hanya mampu meratapi pemergian lelaki itu.
Hafiya menundukkan wajahnya. Cermin mata hitam terus dipasang ke mata. Menutupi matanya yang sedikit sembap. Air mata yang masih bersisa terus diseka. Selepas membaca surah Yasin dan beberapa ayat al-Quran, Hafiya bangun dan berlalu meninggalkan kubur arwah Nizam.
“Fiya pergi dulu. Fiya akan sentiasa doakan Zam,” ujar Hafiya sebelum terus berlalu.
Sebaik sahaja memasuki kereta, telefom bimbitnya dicapai. Tergamam seketika Hafiya apabila melihat gerangan yang menghantar mesej buatnya.

Selamat bertunang. Semoga Allah memberkati ikatan kita. - Ariq

Hafiya diam. Setiap bait kata-kata itu hanya dipandang kosong. Perlu ke dia membalas mesej tersebut?

Terima kasih.

Butang send terus ditekan. Malas untuk melengahkan masa, Hafiya menghidupkan enjin kereta. Tidak sampai beberapa minit, telefon pintarnya berbunyi. Kali ini bukan mesej yang datang, tapi panggilan daripada encik tunang. Sekali deringan. Hafiya masih belum menjawab. Bila Ariq menelefon buat kali kedua barulah Hafiya menjawab panggilan tersebut. Namun, kedengaran agak dingin!
“Nak apa? Saya tengah memandu ni.” Hafiya menekan kasar.
“Aku pun tengah memandu. Aku pergi Seremban. Mungkin lusa baru balik,” jawab Ariq dari hujung sana.
“Kenapa nak bagi tahu saya pula? Awak pergi saja mana awak nak pergi. Saya tak ambil kisah pun.” Hafiya masih kekal dingin.
“Kau memang tak ambil kisah. Tapi, kalau atuk tanya pasal aku dengan kau, sekurang-kurangnya kau tahu nak jawab apa,” tempelak Ariq.
Hafiya diam. Ariq memang sentiasa ada modal untuk menyindirnya.
“Ibu aku kata, kau cantik. Cantik sangat,” sambung Ariq tiba-tiba.
Hafiya terpanar. Ya, tadi ibu Ariq yang menyarungkan cincin di jarinya. Ibu Ariq sempat memeluk dan mencium dahinya. Hafiya jadi rindu tiba-tiba kepada arwah mummy dan daddynya.
“Terima kasih.” Hafiya menjawab seringkas mungkin.
Bila status mereka berubah begini, ada rasa kekok yang bertandang. Untuk seketika hanya senyap yang mengisi ruang antara mereka. Ariq mahupun Hafiya langsung tiada tanda mahu memanjangkan perbualan.
“Okeylah, kau kan tengah memandu. Hati-hati. Assalamualaikum.”
Belum sempat Hafiya menjawab, Ariq sudah memutuskan talian. Tersenyum sendiri Hafiya dibuatnya.

LIDIA dan Hafiya sama-sama merehatkan diri setelah penat bertarung dalam permainan badminton. Itulah aktiviti mereka untuk menghilangkan tekanan setelah penat berkerja. Gelanggang badminton menjadi tempat mereka melepaskan segala-galanya.
“Huh! Penatnya. Dah lama kut kita tak bermain badminton ni,” ujar Lidia. Air mineral botol besar terus diteguk. Menghilangkan rasa dahaganya.
Setelah hampir setengah jam menghilangkan peluh, Hafiya dan Lidia duduk berehat di sebuah kerusi yang disediakan khas.
“Lama juga kut, dekat nak dua bulan rasanya.” Hafiya turut meneguk habis air mineralnya.
“Hilang tekanan aku. Kau tahulah, kakak kau tu. Ada saja salah aku.” Lidia meluahkan perasaan selama hampir sebulan bekerja mengantikan tempat Hafiya buat sementara waktu.
Bukan Lidia tidak tahu yang Hafirda memang anti dia sejak dulu lagi. Sejak mula lagi, Hafirdalah orang yang menentang kuat bila dia dibawa masuk oleh Hafiya ke Arman Group.
Hafiya senyum. Bahu Lidia dipaut.
“Maaf ya sebab susahkan kau. Aku janji, lepas saja aku kahwin nanti, aku akan masuk ofis semula,” balas Hafiya.
“Aku ni tak kisah, Fiya. Selagi aku mampu, aku akan tolong kau. Tapi, kakak kau tu... memang seram aku dibuatnya. Lebih-lebih lagi kalau bergabung dengan mak su kau,” adunya lagi.
Galak Hafiya ketawakan Lidia.
“Hesy, kau ni. Tak elok gelakkan aku. Resign baru tahu.” Lidia sudah menarik muncung itiknya.
“Alah, gurau saja pun. Kalau kau resign, aku pun hantar surat resign tahu.”
“Aku gurau sajalah! Tapi, kau kena cepat sikit masuk ofis, taklah aku sunyi sangat. Boringlah kalau kau tak ada.”
Hafiya senyum lagi sambil membelek-belek telefon di tangannya. “Itu kau jangan risau, selepas saja aku kahwin nanti, keesokan harinya terus aku masuk ofis.”
Tersedak Lidia mendengarnya. Wajah sahabatnya itu terus dipandang pelik.
“Dah kenapa muka kau macam tu?” Hafiya pula menyoal pelik.
“Aku tak salah dengar kan bila kau kata kau akan masuk ofis awal? Eh, baru kahwin kut. Tak nak honeymoon ke, sayang?” Berkerut dahi Lidia. Seperti masalah itu masalah besar baginya.
Tiba-tiba terdengar Hafiya ketawa mengekek.
“Helo, Lia. Aku ni bukan kahwin kerana cinta tahu. Tak ada maknanya nak honeymoon bagai.” Hafiya masih ketawa sakan.
“Kut ya pun. Si Ariq tu tak nak honeymoon ke?”
“Entah.” Hafiya jawab pendek.
“Entah? Itu saja ke jawapan kau?”
“Dah tu? Kau nak aku jawab apa? Nak aku pujuk si Ariq tu nak pergi honeymoon sama?” tanya Hafiya.
“Memang itulah yang kau kena buat. Pasangan pengantin baru ni, paling kurang pun kenalah pergi honeymoon. Tak romantiklah kau dengan Ariq ni.”
“Cik Lidia, kalau Ariq tu nak pergi honeymoon, dia pergilah sorang-sorang. Aku tak kisah pun. Tak payah ajak aku.”
Mendengar itu, serta-merta Lidia memukul perlahan bahu Hafiya.
“Aduh! Sakitlah, Lia!” Hafiya menggosok-gosok bahu kanannya.
“Mana ada istilah honeymoon sorang-sorang. Kau ni betul ke tidak?”
“Betullah. Kau ingat aku nak pergi honeymoon dengan dia ke? Tak nak aku!”
Lidia geleng kepala. Pening memikirkan perangai sahabatnya itu. Memang degil!
“Kasihan Ariq...” ujar Lidia tiba-tiba.
“Kenapa pula? Aku ni yang patut kau kasihan. Aku ni kawan kau, bukan dia.”
“Yalah, kasihan Ariq sebab dapat isteri degil macam kau ni!”
“Bakal isteri, okey? Belum jadi isteri lagi.” Hafiya terus mencapai raket badmintonnya. Sempat lagi dia menggamit Lidia supaya mengikutinya. 10 minit rehat sudah mencukupi.
Sebaik sahaja Lidia memasuki padang, Hafiya terus mencapai bulu tangkis. Kuat dia memukul bulu tangkis dan passing kepada Lidia.
“Tak lama lagi, kau tetap juga bergelar isteri dia.” Lidia membalas dan memukul kembali bulu tangkis tersebut.
“Tak lama lagi tu ada sebulan lagi. Sekarang aku single. Bukan milik sesiapa.”
“Tapi kau kena ingat, sekarang kau tu tunang Ariq!”
Bap!! Hafiya tidak dapat menangkis serangan Lidia. Bulu tangkis jatuh ke tanah. Hafiya berhenti, cuba mencari nafasnya yang kian tercungap-cungap. Wajah Lidia terus dipandang. Hilang fokusnya bila mendengar tentang statusnya kini. Hafiya memejam matanya. Ya, dia kini sudah bergelar tunangan orang!

“APA?” Bulat mata Hafiya memandang Ariq yang sudah berada di depan rumahnya. Bermodal datuk sebagai jaminannnya, Ariq berani mengajaknya untuk balik ke kampung keluarganya di Terengganu.
Hafiya mengurut dadanya supaya dapat menenangkan dirinya yang tengah kepanasan saat ini. Hampir seminggu tidak bersua dengan wajah itu, kali ini Ariq datang dengan tujuan yang kononnya sangat penting. Balik ke kampung keluarganya!
“Kenapa?” Ariq pelik.
“Kenapa awak tanya? Kenapa tak bagi tahu awal yang awak nak bawa saya pergi jumpa keluarga awak?” Hafiya melampiaskan rasa tidak puas hatinya.
“Kenapa pula?” soal Ariq selamba.
Hafiya geleng kepala.
“Saya tak nak pergi. Bukan sekarang. Saya tak bersedia lagi,” putus Hafiya, dia terus berlalu dari taman mini kecil yang terletak di sebelah kanan banglo datuknya.
“Hafiya, 2 dua minggu lagi kau dengan aku akan berkahwin. Sedia macam mana lagi yang kau nak?”
“Ariq, awak boleh tak jangan terlalu memaksa saya? Saya perlukan masa untuk terima semua ni. Segalanya begitu cepat bagi saya. Boleh awak bayangkan yang tak sampai sebulan kita kenal, awak dan saya terus bertunang. Dan, dua minggu lagi saya akan berkahwin. Dengan awak, lelaki yang saya baru kenal. Awak fikir tak apa yang saya rasa?!” Hafiya mula memberontak. Melampiaskan segala rasa yang bermain di mindanya sejak dulu lagi. Biar Ariq tahu apa yang dia rasa saat ini.
Ariq diam tanpa sebarang kata. Hanya panahan matanya saja lekat memandang Hafiya. Mata gadis itu sudah mula berkaca. Terlalu memaksakah dia, andai dia hanya ingin merapatkan lagi hubungannya dengan Hafiya? Tanpa berlengah, Ariq tunduk mencapai kunci kereta Kancilnya. Sebelum berpaling sempat dia memandang kejap wajah itu.
“Aku akan call kau. Pergi solat. Tenangkan diri tu.” Ariq senyum hambar. Tanpa menunggu balasan daripada Hafiya, Ariq terus berlalu.
Hafiya terduduk sebaik sahaja Ariq pulang. Rasa menyesal mula bertandang. Terlalu berkasarkah dia?
“Eh, Ariq dah balik ke?” Mak Mah datang menyapa tiba-tiba besama sedulang minuman petang.
“Baru saja balik, umi. Dia ada kerja sikit,” bohong Hafiya, sedangkan dia tahu yang Ariq mungkin berkecil hati dengan sikapnya.
“Umi ada bekalkan dia kek pisang ni. Ariq kata tadi dia suka.”
Mata Hafiya terus terpandang bungkusan kek pisang yang diletak Mak Mah di atas meja.
“Fiya tolong hantarkan, ya? Kasihan pula umi tengok dia,” sambung Mak Mah lagi.
Hafiya terus memandang muka Mak Mah yang tersenyum lebar itu. “Ya, umi. Nanti Fiya tolong hantarkan.”
“Ni kenapa muka monyok saja ni?” Mak Mah mencubit sedikit pipi Hafiya.
“Eh, tak ada apa-apalah, umi. Mungkin penat kut...”
Mak Mah melabuhkan punggung di sebelah Hafiya. Setelah teh panas dituang ke dalam cawan Hafiya, cawan tersebut dihulurkan kepada gadis itu. “Fiya, umi ni dah lama kenal Fiya tahu. Suka, sedih, kecewa di muka Fiya tu, semua umi tahu. Dah terpahat dalam hati umi ni. Kenapa? Cuba cerita kat umi.”
Hafiya tersenyum hambar sedikit sebelum menjawab. “Umi ni, memang tak boleh Fiya nak berbohong sikit, kan?”
“Kenapa? Bagi tahu umi.”
Hafiya diam sekejap lalu menghembus nafas kepenatan. “Umi tahu kenapa atuk nak sangat kahwinkan Fiya dengan dia tu?”
“Kenapa pula? Tak suka ke dengan Ariq? Hafiya, kalau umi masa muda-muda dulu, memang dah lama umi jatuh cinta dengan Ariq tu. Budaknya baik, berbudi bahasa. Yang penting, agamanya. Dia tak tinggal solat tahu.”
Hafiya diam dan hanya menjadi pendengar.
“Sebab mata tua kami ni tak pernah menipu, Hafiya. Umi dan Tan Sri nampak keikhlasan dalam mata Ariq. Dia bukan lelaki yang tamak, yang gilakan harta.”
“Mana umi dan atuk tahu? Kita baru saja kenal dia, umi.”
“Hafiya, percayalah. Pilihan orang tua ni, sentiasa yang terbaik. Insya-Allah. Berdoa kepada Allah. Minta petunjuk daripada-Nya.”
“Insya-Allah, umi.”
“Jadi, tadi bergaduh dengan Ariqlah ni?” tukas Mak Mah.
Hafiya terus menggeleng, menafikan. “Mana ada, umi. Kami okey saja.”
“Tadi, umi dengar Ariq minta izin atuk nak bawa Hafiya balik kampung dia. Katanya nak kenalkan Fiya dengan keluarga di sana.”
“Ya, dia ada bagi tahu,” jawab Hafiya lemah. Rasa serba salahnya mula menyerang.
“Pergilah, Fiya. Kenal-kenal dengan keluarga dia.”
Hafiya diam. Tiada tanda mahu membalas. Perlukah dia mengikut Ariq balik ke kampung dan berdepan dengan keluarga besar lelaki itu? Mengenangkan perkara itu, Hafiya jadi kecut perut. Kalau nak diikutkan hati, memang dia belum bersedia. Namun, tidak adillah untuk Ariq nanti.
“Fiya pergi ya. Tolong umi hantar sekali kek ni untuk Ariq,” pesan Mak Mah lagi.

Jumpa tempat penyanyi jalanan yang guna topi dekat kaki lima malam nanti. - Hafiya.

Terkeluar balik teh tarik yang baru dihirup oleh Ariq. Penyanyi jalanan yang guna topi? Siapa lagi? Hanya dia seorang penyanyi yang menggunakan topi di kaki lima tersebut.
“Pengotornya!” ujar Basri.
Ariq terus mencapai tisu. Mulutnya dilap bersih.
“Aku pergi dulu. Bye!” Sempat Ariq menghirup teh tariknya sebelum berlalu meninggalkan sahabatnya yang hanya terkebil-kebil.


ARIQ memandang dari jauh. Hafiya duduk tepat di hadapan tempat dia selalu bernyanyi. Tersenyum sendiri Ariq dibuatnya. Entah kenapa dia suka melihat wajah Hafiya dalam diam. Tanpa membuang masa, Ariq berjalan perlahan menghampiri Hafiya dari arah belakang.
“Assalamualaikum.” Ariq menyapa dari belakang. Ucapan salam tersebut dibisikkan dekat di telinga Hafiya.
Hafiya mengurut dadanya. Mahu gugur jantungnya. “Waalaikumussalam. Hesy, buat terperanjat saja.”
Ariq senyum, lalu melabuhkan punggung di sebelah Hafiya.
“Kau tunggu apa di sini?” Ariq saja bertanya.
“Tu, penyanyi jalanan yang selalu bernyanyi di sini. Malam ni tak ada pula,” bebel Hafiya.
Ariq hanya mampu menyembunyikan senyuman.
“Dia pergi dating kut. Biasalah.” Selamba saja Ariq menjawab.
“Dating? La... Dah berpunya ke? Melepaslah saya,” gurau Hafiya.
“Kau berminat dengan dia ke?”
Hafiya cepat angguk.
“Minat suaranya saja.” Cepat-cepat Hafiya menjawab.
“Ni, kenapa nak jumpa aku malam-malam macam ni?” tanya Ariq apabila melihat Hafiya mula diam.
“Umi, dia minta saya bagi kek pisang ni kat awak. Awak suka makan kek pisang ke?” Hafiya menyerahkan bungkusan kek pisang kepada Ariq.
“Oh, umi. Ingat lagi rupanya dia. Cakap kat umi terima kasih ya.”
Sekali lagi Hafiya angguk. Suasana mula senyap di antara mereka. Ariq dan Hafiya leka memerhati pengunjung yang lalu-lalang di hadapan kaki lima tersebut.
“Err, maaf pasal siang tadi,” ujar Hafiya tiba-tiba.
“Oh, pasal tu. Tak ada hallah. Benda kecil saja, aku tak ambil hati.”Ariq tenang menjawab.
“Saya pun lupa, yang awak pun terpaksa dalam perkahwinan ni. Saya saja yang terlebih sikit.”
“Aku ikhlas terima kau. Istilah terpaksa tu, memang tak ada.” Cepat Ariq menyangkal.
Hafiya menghela nafas lelah. Sedikit sebanyak, hati kecilnya tersentuh melihat kesungguhan Ariq. Namun, ada satu sudut dalam hatinya tidak merelakan. “Walaupun awak tahu yang saya tak cintakan awak?”
Ariq angguk.
“Walaupun sikap saya akan buat hidup awak huru-hara nanti?”
Ariq angguk lagi.
“Okey, lulus!” Hafiya bingkas bangun dari kerusi.
Ariq mula memandang Hafiya pelik. “Lulus?”
Yup. Esok kita balik kampung awak. Nak kenalkan saya dengan keluarga awak, kan? Esok, awak datang ambil saya. Okey?”
Ariq sudah senyum lebar. “Okey, esok pukul 9.00 pagi.”
Ariq dan Hafiya saling berbalas senyum.
“Ehem, sayangnya penyanyi tu tak ada malam ni. Kalau tak, boleh saya request lagu.” Hafiya cuba melarikan pandangan. Rasa tidak selesa pula berlaga pandang dengan lelaki itu. Resah gelisah hati dibuatnya.
Request lagu? Lagu apa? Aku boleh tolong nyanyikan.”

Hafiya memandang Ariq tidak percaya. “Awak nak menyanyi? Tak payahlah!”

No comments:

Post a Comment