Tuesday, October 6, 2015

Mr. Pemandu Hati

BAB 1

Hafiya hanya membiarkan baju pengantin disarung kemas di badannya. Gaun putih panjang yang dipilih sendiri olehnya dan bakal suaminya Mohd Nizam kini sudah melekat cantik di badan. Rasa cinta yang dipupuk sejak zaman sekolah lagi akhirnya dimaknakan dalam ikatan perkahwinan. Perkahwinan yang amat mereka dambakan selama ini.
            Bila Siti, selaku mak andamnya pada waktu itu memalitkan gincu berwarna merah hati di bibirnya, airmatanya jatuh tanpa dipinta. Dalam dia leka dibuai rasa bahagia kerana bakal diijab kabulkan bersama satu-satunya lelaki yang amat dia cintai, hatinya masih dihiris pilu dengan kenyataan yang ada. Bagaimana hidupnya nanti, tanpa lelaki itu di sisinya? Nizam, hanya nama itu yang menjadi sebuatannya sejak tadi.
            “Nur Hafiya, tak elok menangis. Nanti pudar pula mekap tu,” tegur Siti dengan senyuman. Hafiya hanya menyambut dengan senyum hambar, bukan dia tidak nampak mata Siti juga kemerahan menahan tangis. Semua insan yang berada di sisinya seolah-olah berlagak kuat di hadapannya.
            “Fiyakena kuat. Lebih-lebih lagi di hadapan Nizam, dia perlukan Fiyasaat ini,” sambung Siti lagi.
            Mendengar kata-kata itu Hafiya lantas menyeka airmatanya. Ya, dia kena kuat. Demi Nizam. Beberapa saat kemudian Iphonennya mula berdering, Hafiya sekali lagi menyeka sisa airmatanya, nafasnya ditarik perlahan, lalu panggilan itu diangkat dengan senyuman.
            “Ya, sayang,” jawab Hafiya dengan nada suara yang cuba dikawal.
            “Assalamualaikum, pengantinku.” Ucap satu suara dari sebelah sana. Hafiya mula sebak, mendengar suara yang kian lemah itu, membuatkan hatinya terdera hebat.
            “Waalaikumsalam, bakal suamiku.” Hafiya cuba menyahut gurauan Nizam, seperti kebiasaan yang mereka lakukan.
            “Dah siap dah?” Nizam menyoal, cuba menahan rasa sakit yang mencengkam kepalanya sejak akhir-akhir ini.
          “Dah, saya dah bersedia  untuk jadi isteri awak, jaga awak dan menyayangi awak hingga akhir hayat saya,” balas Hafiya, kedengaran bunyi ketawa kecil dari bibir Nizam.
            “Terima kasih, sayang. Saya di sini tunggu awak, semua yang ada dalam wad ni, akan jadi saksi perkahwinan kita.”
            Airmata Hafiya jatuh lagi buat sekian kali.
            “Janji dengan saya, yang awak takkan menangis. Inikan hari bahagia kita.”
            Hafiya menarik nafas panjangnya. Talian lantas dimatikan, bagaimana mungkin dia dapat menahan sebak di saat dia diuji seberat ini. Bagaimana mungkin untuk dia menerima pemberian takdir yang sehebat ini? Hafiya lantas menundukkan wajahnya lalu menangis semahunya, esakan demi esakan mula kedengaran.
                                                            *************
Beberapa bulan yang lalu...

HAFIYA rebah saat dia melihat kekasih tersayang yang terbaring kaku di atas katil hospital, mujur saja Puan Suria ada di sebelahnya. Tak semena-mena dia menangis semahunya. Sebab inikah Nizam beria-ia untuk membatalkan perkahwinan mereka? Sebab inikah Nizam menjauhkan diri darinya? Ya Allah!
            “Masuklah, Fiya,” Pelawa Puan Suria dengan tangis yang masih bersisa di wajahnya. Simpatinya tumpah bila melihat gadis pujaan anak bongsunya itu menangis bila mendapat tahu akan keadaan Nizam.
            “Mak cik masuklah dulu. Fiya nak tenangkan diri.” Jawab Hafiya ringkas. Puan Suria hanya mengangguk faham, lantas anak lelakinya itu dihampiri, ibu mana yang tidak tersentuh melihat anak lelaki yang dulu sihat kini terlantar sakit akibat barah otak peringkat akhir. Nizam, anaknya tega merahsiakan penyakitnya dari pengetahuan keluarga, bahkan Hafiya sendiri tidak diberitahu tentang penyakitnya itu.
            Hafiya tunduk menangis di muka pintu wad. Sedih hatinya melihat tubuh yang terkujur itu. Bukan Nizam seperti itu yang dia kenal, di mana kekasihnya yang seringkali nakal mengusiknya? Di mana kekasihnya yang sentiasa mengucapkan kata cinta padanya? Hafiya teringat kembali kali terakhir mereka bertemu, dia tega melemparkan rasa tidak puas hatinya akan keputusan Nizam yang ingin membatalkan perkahwinan mereka. Fikirnya Nizam sudah tidak mencintainya lagi.
            “Kenapa ibu bawa Fiya kemari? Zam tak nak dia lihat keadaan Zam sekarang.” Nizam mula mempersoalkan tindakan ibunya yang membawa kekasih hatinya itu ke hospital, sekaligus membongkar rahsia yang ingin dia sembunyikan dari pengetahuan gadis itu. Dia rela dibenci dari melihat airmata yang membasahi pipi itu.
            “Ibu tahu Zam rindukan Fiya, sebab itu ibu bawa dia jumpa Zam. Ibu Cuma nak anak ibu bahagia.” Jelas Puan Suria, sejak mendapat tahu akan penyakit anaknya itu, tidak pernah kering airmata di wajah tuanya.
            “Tapi, Zam tak nak Fiya susah hati. Zam..”
            “Zam, bagilah ibu peluang untuk lihat anak ibu ni bahagia. Ibu tahu Zam terseksa sebab terpaksa berjauhan dengan Fiya kan?” Puan Suria mengusap lembut rambut anak terunanya itu.
            Nizam memejam rapat matanya di saat melihat Hafiya mula menapak ke arahnya, tidak sanggup rasanya melihat tangisan di wajah kesayangannya itu. Hafiya seorang gadis nakal yang periang, mana mungkin dia sanggup mengalirkan airmata di pipi itu.
            “Ibu tinggalkan Zam dengan Fiya ya.” Sambung Puan Suria, lantas dia menunduk sedikit untuk mencium dahi anaknya. Sempat Puan Suria memegang bahu Hafiya, memberi kekuatan untuk gadis itu.
            “Kenapa awak tak nak buka mata awak tu? Dah tak nak tengok muka saya?” soal Hafiya sedikit keras, Nizam hanya mendiamkan diri sambil tangannya disilangkan di kepala.
            “Awak, kenapa awak buat saya macam ni? Awak dah tak sayangkan saya ke?” suara Hafiya kembali kedengaran sendu. Hanya tangisan yang mengiringi setiap persoalannya. Hatinya lebih terluka bila melihat Nizam hanya mendiamkan diri tanpa sedikit pun menoleh ke arahnya.
            Hafiya merapatkan dirinya menghampiri tubuh kaku itu, lantas dia berteleku di sisi katil Nizam dengan esakan tangis yang kian berirama.
            “Jahatnya saya kerana masih mencintai awak biarpun awak tolak saya, teganya saya merindui orang yang dah tak perlukan saya di sisinya. Kenapa awak tak bagitahu yang awak sakit supaya saya tak terus menerus salahkan awak?” bertubi-tubi Hafiya melemparkan rasa tidak puas hatinya.
            Nizam membuka mata, lemah sudah segala urat nadinya bila mendengar rayuan dari kekasihnya itu.
            “Sayang,” panggil Nizam dalam suara getarnya. Lantas tangannya yang kian mengusut mencapai dagu itu, wajah Hafiya diangkat untuk memandangnya.
            “Maafkan saya,” sambung Nizam lagi, airmata turut jatuh bila melihat wajah kusut Hafiya. Berdarah sudah hatinya, ini yang ingin dielaknya, dia tidak mahu mengalirkan airmata di pipi itu. Hafiya begitu istimewa di hatinya, Hafiya begitu berharga dalam hidupnya. Biarlah dia merana menanggung rindu sekalipun. Tetapi, dia tidak sanggup melukakan sekeping hati itu.
            “Maafkan saya kerana memungkiri janji kita.”
            Hafiya lantas menggeleng, terus pandangannya dihalakan terus ke wajah Nizam.
            “Apa awak cakap ni? Saya takkan benarkan awak memungkiri janji kita. Takkan Nizam!” beritahu Hafiya tegas, segera jemari Nizam dicapai dan digenggam kemas lalu di bawa ke wajahnya.
            “Awak kena teruskan hidup awak, Fiya. Saya cuma nak awak teruskan hidup awak, walaupun saya dah tak ada. Tolong Fiya, demi saya, supaya saya boleh pergi dengan tenang.” Hafiya menggeleng keras, wajah pucat Nizam sudah mengisi ruang matanya.
            “Tak, saya tak nak. Saya cuma nak awak. Saya tak nak sesiapa. Tolong Nizam, jangan suruh saya buat apa yang saya tak mampu nak buat. Tolonglah,” ujar Hafiya dengan tangisan yang sudah berlagu. Dia tidak boleh membayangkan untuk hidup dengan insan lain selain dari Nizam, lelaki yang sekian lama bertahta di hatinya.
            “Nur Hafiya.” Tegur Nizam dengan suara yang sedikit meninggi.
            “Saya tak nak!” keras Hafiya lagi.
            Nizam melepaskan nafas berat, hanya keluhan yang kedengaran. Kalau diikutkan hati, sememangnya berat untuk dia melepaskan gadis seperti Hafiya, tetapi inilah takdirnya. Jodoh dia dan Hafiya tak panjang. Sejak hari pertama dia disahkan menghidap barah peringkat akhir, jiwanya seolah-olah telah mati. Memikirkan hari perkahwinan dia dan Hafiya yang semakin hampir, benda itu semakin menyesakkan dadanya.
            “Saya nak teruskan perkahwinan kita.” Beritahu Hafiya lagi. Nizam terus mengalihkan pandangannya ke arah Hafiya. Bagaimana mungkin untuk Hafiya mengahwini lelaki yang akan pergi bila-bila masa sahaja.
            “Hafiya, ini bukan perkara yang boleh dibawa main-main.”
            “Saya tak main-main, saya nak awak tunaikan janji awak pada saya. Janji yang awak akan jadikan saya isteri awak.” Seketika dia dan Nizam saling berpandangan. Nizam hanya menggeleng, kedegilan Hafiya kadang-kadang mencabar egonya, namun entah mengapa kali ini hatinya berbunga-bunga mendengar ketegasan gadis itu.
                                                           

AKU terima nikahnya Nur Hafiya Binti Mohd Alias dengan mas kahwin seratus dua puluh ringgit tunai,” akad nikah dari Nizam sudah termetrai. Hafiya yang duduk di sebuah kerusi di sisi katil Nizam sudah mengalirkan airmata. Tak kurang juga tetamu yang hadir, dan sahabat handai yang ada turut mengalirkan airmata diatas perkahwinan yang dilangsungkan di ruang bilik hospital itu.
            Nizam mengukir senyum hambar, Hafiya terus menghulurkan tangan untuk menyalami tangan Nizam yang baru saja bergelar suaminya.
            “Terima kasih Nur Hafiya kerana sudi tunaikan impian saya. Ingat Hafiya, saya akan sentiasa cintakan awak. Insya-Allah, saya akan tunggu awak di pintu syurga nanti.” Ucap Nizam dengan suara yang mula hilang.
            “Saya akan sentiasa mencintai awak, itu janji saya.” Hafiya menunduk wajahnya, lantas bibir itu menjamah dahi suaminya.
            “Tahniah Fiya. Atuk doakan kebahagian Fiya.” Ucap Tan Sri Arman kepada Hafiya, cucu perempuannya.
            “Terima kasih tuk, sebab merestui perkahwinan Fiya.” Hafiya merangkul kemas tubuh Tan Sri Arman.
            “Dah jadi isteri orang ni, buang sikap degil dan jangan manja sangat.” Pesan Tan Sri Arman. Matanya sempat singgah ke arah Nur Hafirda, cucu sulungnya. Hafirda pula kakak kepada Hafiya. Sudah berkahwin.
            Hafiya mengangguk, sempat dia mengerling ke arahkakaknya dan Kuza yang dari tadi mempamerkan riak tidak puas hatinya. Hafirda dan mak saudaranya tidak pernah suka akan perkahwinannya. Kerana kedegilan dan restu datuknya, Perkahwinan dia dan Nizam berlangsung juga.
            “Nizam!” Panggil Puan Suria dengan cemas bila melihat Nizam yang seolah-olah sukar untuk bernafas. Hafiya lantas mendapatkan suaminya, tubuh Nizam lantas digoncang.
            “Nizam, tolong jangan takutkan saya. Bangun awak!” giliran Hafiya pula cemas, tangisannya mula pecah, pipi Nizam sudah dipegang kemas.
            Nizam enggan bereaksi. Matanya masih tidak lepas memandang ke arah Hafiya yang kian cemas. Nafas yang cuba digapai kini makin menjauh darinya. Dadanya mula turun naik menahan rasa sesak. Inilah masanya, dan dia dapat merasakannya.
            ‘Sayang, maafkan saya kerana memungkiri janji kita’ ujar Nizam sendiri tanpa mampu dia luahkan untuk isterinya itu.
            “Tolong Nizam, jangan tinggalkan saya!” pekik Hafiya.
            Seisi keluarga yang berada di ruang wad sudah mula senyap, masing-masing diam dengan situasi tersebut. Ada di antara mereka sudah mengalirkan airmata. Tragik sungguh perkahwinan cucu Tan Sri Arman, salah seorang jutawan di Malaysia.
            “Hafiya, relakan nak. Nizam dah tak ada.” Ujar Puan Suria dalam tangisan.
            Hafiya menggeleng, masih tidak mampu menerima hakikat yang semakin nyata. Nizam, suami yang baru dinikahinya tidak sampai sejam kini telah pergi meninggalkannya. Hafiya rebah dalam tangisannya, sempat Tan Sri Arman mencapai tubuh cucunya lalu dirangkul erat.
            “Sabar sayang,” pujuk Tan Sri Arman.


No comments:

Post a Comment